MOLTEN SPEED WAX
Tänker ni mycket på kedjeolja?
För de flesta blir svaret på det nej, det finns mer än tillräckligt med andra saker att tänka på både på och utanför cykeln som det är viktigt för de flesta av oss. Men om man tänker efter så är vad man lägger på kedjan viktigt för flera saker. Livslängd, friktion, ljud och inte minst hur lång tid det tar att tvätta drevet. Det kan också spara dig några watt vid wattmätning tro det eller ej.
Jag måste erkänna att jag tänker mycket på kedjeolja. Kanske för mycket.
Genom åren har jag därför testat ganska många typer. Tjockt och tunt, för blött, för torrt, för båda, för tävling, för träning, miljövänligt och allt annat du kan tänka dig (även de i sprayburk).
En sak jag aldrig testat men har velat testa i flera år är vax.
Men varför vax? Min topp 4 lista (i slumpmässig ordning) är:
1. Det minskar friktionen i drivpaketet
2. Den samlar inte skit som olja
3. Det tar kortare tid att tvätta kedjan (du täcker bara med en fuktig trasa)
4. Det förlänger drivenhetens livslängd avsevärt
Efter att ha tittat på flera alternativ kontaktade jag John på Molten Speed Wax (roligt faktum: John har, liksom flera andra från Minnesota, norska anor). Vaxet i detta lilla amerikanska företag har testats mot 30 andra oljor i Velo Magazine två gånger och kommit upp som en klar vinnare båda gångerna när det gäller effektivitet. På Cyclingtips.com krossade de även konkurrenter på hållbarhet.
Vill du bara veta vad jag tycker om det? Då kan du hoppa direkt till botten. Om inte, har jag lagt till lite information om processen nedan. För fullständiga bruksanvisningar, kolla moltenspeedwax.com. De har många bra videor och manualer.
Tack för kortet John!
När du öppnar påsen ser du att blandningen består av många små pellets. Detta är vaxet som ska smältas över kedjan.
Jag rekommenderar starkt att köpa en prisvärd slowcooker om du vill köra med vax på kedjan. Du värmer sedan upp vaxet med kedjan samtidigt långsamt och säkert.
Många frågar oss hur mycket vax vi ska hälla i pannan. Här hällde jag upp allt, sedan lät jag stelna och värma upp till nästa gång. Du behöver inte gör av med så mycket, oftast håller det med 1/4 påse för 1 kedja. (en påse rymmer ca 8 träningskedjor eller ca 16 tävlingskedjor)
Vad är skillnaden?
Du rengör inte träningskedjor förrän du kastar dem i grytan med vax igen, då det viktigaste inte är absolut effektivitet, utan hållbarhet. Man blir därför lite kliande i pannan då vaxet fungerar som rengöringsmedel på kedjan. Med en tävlingskedja vill du ha maximal effektivitet och du måste därför rengöra den till 100% innan du slänger tillbaka den i vaxet. Eftersom vaxet är renare håller det sedan till flera kedjor. Köper du en ny kedja rekommenderar vi först lacknafta för att avlägsna originaloljan från tillverkningsprocessen av kedkjorna, blötlägg 12h, 2 gånger sen använder ni t-rödssprit för att avlägsna lacknaftan och sista olje resterna, efter det har ni den renaste kedjan ni någonsin har upplevt. Dags att börja vaxa.
Om du vill rengöra tränings kedjan efter användning kan du använda en ultraljudsrengöringsmaskin eller lacknafta och t-rödsprit som nämnt ovan (det finns bra instruktioner på Molten Speed Wax hemsida moltenspeedwax.com). Eller som tidigare skrivits så kan man slänga i det i vaxet igen om det är en träningskedja, men håll då det vaxet separat från tävlingskedjorna. Så tävlingskedjorna alltid har rent vax, och är noga rengjorda inför varje vaxning.
När du har slängt vaxet i grytan och satt upp kedjan slår du på larmet på mobilen och kollar igen efter ca. 1 timme. Vaxet ska hålla 91 grader och vara helt smält (inte som på bilden ovan).
Kom ihåg att du måste sätta något på kedjan för att kunna få upp den igen. Jag använder en böjd eker som är lätt och böjbar. Jag rekommenderar också att du använder tjocka täta handskar under hela processen men även när du tar upp kedjan eftersom vaxet är varmt.
Kom ihåg att vaxa kedjelåsen också. Du kan använda en vanlig pinne, men eftersom det rekommenderas att du vaxar in kedjorna igen efter 1-2 turer i regnväder eller efter cirka 300 kilometer för maximal livslängd (man kan normalt köra upp till 550km, men rekommenderar att du vaxar den vid 200Km för högsta möjliga livslängd). För att dra ner på antalet gånger du ska vaxa kan du ha flera kedjor hängande redo att användas, sedan tar du och vaxar flera åt
gången. Att ha flera kedjehängare är inte heller så dyrt som det kan låta eftersom du kommer att öka livslängden på din enhet avsevärt genom att rotera de använda kedjorna. (drevet slits med kedjan)
Häng upp kedjorna och kedjelåsen för att torka i ca. 30 minuter och se till att dem kylts ner ordentligt. Du kan hänga den från vad du vill men jag gör det från mekstativet och använder sedan samma ekrar som jag lyfte upp dem från krukan med som krokar. Efter att de har torkat måste du "bryta" alla leder för hand genom att dra dem från en sida till en annan så att lederna rör sig fritt (upp och ner, inte från höger till vänster). Kedjan är väldigt styv innan du gör detta. Rekommenderar att ni fäster ett pvc-rör/plaströr på mekstativet och snurrar kedjan upp och ner, så ni inte bryter med händerna rakt av.
Det är inte så lätt att se på bilderna när kedjorna är "färska" från behållaren, men de får ett tydligt matt utseende när de har vaxats.
Låt vaxet droppa ner i grytan, så kan du använda det igen senare. Det kan vara ett bra knep att kapa kedjorna till rätt längd innan du börjar. Kontrollera även att du har allt klart för att hänga upp kedjorna. Vaxet är varmt så det är inte så kul att hålla i kedjorna onödigt länge.
Nu till vad många kanske undrar. Fungerar det?
Jo, om du har cyklat i regnväder tidigare så vet du att cykeln oftast inte är så snygg när du kommer hem. Åtminstone inte drivlinan som brukar locka till sig allt smuts på vägen. Dessa bilder är tagna dagen efter att jag cyklat flera timmar i regnet. Jag kan röra vid kedjan och mina händer är lika rena efteråt. Hela cykeln såg också mycket renare ut än den brukar göra efter en tur i dåligt väder. Märkena du ser på kassetten är inte smuts, det är slitage (det här är inte en ny kassett, men man kan nästan tro det).
Här ser du att vaxet har lagts på kedjan och det ser ut som om det "kaklas". Detta är helt normalt och inget att tänka på. MEN det är skönt att veta att det gör det när man först monterar kedjan på cykeln. När det är nytt flyger vax överallt och det är därför smart att inte vrida för mycket på veven om man inte står ute. ?? Inkörningstiden beror lite på temperaturen men den är normalt runt 20-30 min. Du märker ingenting när du cyklar utan ska du använda den på t.ex. i tempo är det okej att köra in den innan start för maximal effektivitet.
Som ni ser på vev och kedja även här, är allt helt rent. Om du ändå får lite skit på kedjan kan du enkelt tvätta bort den med en våt trasa.
Skulle jag rekommendera det till andra? Ja absolut. Efter att ha testat den i ett par månader valde vi att ta in den i webbutiken och försäljningen hittills tyder på att det är fler som är intresserade av kedjesmörjning
Tänk bara på att du behöver lite utrustning som en slow coocker och handskar, men kom också ihåg att du sparar både ganska mycket tid och pengar på kortare cykeltvättar, mindre
slitage, längre livslängd. Sammantaget tycker jag att MSW är ett bra alternativ till oljor och kommer inte att byta tillbaka direkt.
Om du ska använda MSW till tävlingscykeln så har de även en produkt som heter "Race Powder". Det gör kedjan 6% effektivare och appliceras med en borste. Används endast i kombination med vanlig Molten Speed Wax och inte oljor.