Shimano Dura-Ace P9200 Fram fälgbroms. Direktmonterad. Med sin symmetriska design, korta armar och SLR-EV-teknik säkerställer Shimano Dura Ace BR-R9210 Direct Mount fälgbroms maximal bromsprestanda under alla förhållanden. Bromsbeläggshållare av magnesium säkerställer låg vikt och du får ett totalpaket som imponerar med ett otroligt balanserat förhållande mellan bromskraft, styvhet och låg vikt.
Shimano Dura-Ace R9200
Shimanos nya R9200-serie kommer nu att vara 12-växlad, endast Di2, inställning med skiv- eller fälgbroms, trådlösa växelspakar, snabbare växlar, större 54-40T drev och 11-34 kassetter. Byggd för cyklister som aldrig ingår kompromissar. Serien innehåller en ny effektmätare, SERVO WAVE-bromsteknik och nya hjulsatser för slanglösa och tubular.
Shimano har nu levererat det snabbaste och mest exakta växelbytet, utökat arvet från innovation och samtidigt satt en ny standard för landsvägscykling. Varje detalj, varje beslut och varje komponent i den nya Dura-Ace R9200-serien är utformad för att ge en snabbare, mer pålitlig och mer intuitiv cykelupplevelse. En ultraeffektiv 12-växlad drivlina, en pålitlig trådlös cockpit, mycket förfinad ergonomi, nya aerodynamiska hjulsatser för slanglösa och tubular, ett förbättrat bromssystem och integrerad digital teknik har utvecklats för cyklister som aldrig kompromissar.
Shimano har fullständigt reviderat Di2-plattformen för att förbättra växelhastigheten. Anslutningen mellan växelspak och växel är trådlös, men ändå pålitlig. Shimanos nya Di2 -plattform har en förbättrad design av växelmotorer. Minskad processhastighet, tid mellan motor och växelmekanismer och förbättrad växellåda säkerställer Shimanos snabbaste växel någonsin. Den sparade tiden är bråkdelen av en sekund, men sändningstiden minskar med 58% på backväxeln och 45% på framväxeln.
Absolut tillförlitlighet tillhandahålls av en anslutning med tråd där det är vettigt. Nya SD-300 med mindre diameter ansluter Di2-batteriet (BT-DN300) till framhjulet (FD-R9250) och bakväxeln (RD-R9250). Det interna batteriet är utformat för enkel laddning och säkerställer en stabil och hög spänning för båda växlarna och bidrar till Shimanos snabbaste växel någonsin. Absolut tillförlitlighet garanteras ytterligare av en egen chipkrets som är snabb och använder lite ström, och som minskar risken för störningar från externa enheter. Tester visar att BT-DN300-batteriet, som levererar kraft till växlarna, håller minst 1000 km mellan varje laddning. Knapparna på STI-växelspakarna drivs av CR1632-batterier som håller i 1,5-2 år vid normal användning. För att öka batterikapaciteten finns också en helt trådbunden version. Detta ökar kapaciteten med 50% och har praktiska fördelar för cyklister som använder nya Dura-Ace i kombination med en elcykel.
Shimanos nya Dura-Ace bakväxel är inte längre bara en bakväxel. Det är också den punkt där systemet laddar (ersätter Shimanos SM-BCR2-laddare), det ger anslutning till STI-växelspakarna via Shimanos egenutvecklade integrerade krets, ANT+ -anslutning till tredje parts enheter (ersätter EW-WU111 trådlös enhet) och det ersätter switch-A (SM-RS910) på styret eller i ramen. Resultatet är att RD-R9250 bakväxeln har en integrerad design med en dold laddningsport, en knapp för Di2-funktioner och LED-lampor, som betecknar synkroniserat växlingsläge, inställningslägen eller laddningskrav.
Nya 2x12-delade trådlösa växelspakar för hydrauliska skivbromsar (ST-R9270) kommer nu med en upphöjd «huvuddel», en något inåt kurva och ökad yta mellan spakar och styr för en ny nivå av komfort och kontroll. Det ger bättre kontroll för pekfingret, bättre tumgrepp på ovansidan och bättre grepp med 3 fingrar bakom bromsspaken. Ändå finns det enkel åtkomst till omkopplarna i bågen. En annan förändring är det ökade avståndet mellan Di2-knapparna på handtaget. Det är lättare att skilja mellan knapparna upp och ner, särskilt när du använder handskar eller med våta fingrar.
Specifikationer:
-
Färg: Grå
-
Bromstyp: Fälgbroms
-
Montering: Direktmontering
-
Maximal däckbredd: 28 mm
-
Bromsbelägg inkl: R55C4
-
Bak/fram: Fram