Text: Per Magnus Nyhaug Eide
Bilder: Bjarne Postma
16.12.19
När temperaturen kryper ner mot de blå siffrorna och det börjar bli vitt på marken är det lätt att tänka att man måste lägga ifrån sig cykeln och använda bilen för arbete eller skidåkning som träning i stället för att cykla. Men varför? Det är just den här tiden som är den roligaste tiden att åka, särskilt om du har en cykel med däck som hanterar snö och is, till exempel en fat-bike eller en mountainbike med + däck och dubb. De största äventyren händer på vintern!
Förutom en lämplig cykel är bra kläder viktiga. Själv tycker jag att vinterkläder bara ska ha två funktioner; du måste synas och du måste hållas varm. Jag har varit så lycklig att prova några av GripGrabs basprodukter under perioden november-december och jag är mycket nöjd med dem.
Ett av de viktigaste basplaggen är handskar. Att vara kall eller varm på händerna när du är ute i minusgrader kan enkelt göra skillnaden mellan en rolig lätt åktur och en grym ruffig åktur. Det första som slår mig med GripGrab's Ride Hi-Vis Waterproof Winter cykelhandskar är att man syns otroligt bra, vilket är viktigt på vintern eftersom det är begränsat dagsljus. De är lätta att sätta på och försluta, och jag har ett bra grepp om styret, handtagen med dem. Om du är en av dem som lätt fryser på dina händer eller bara vill ha lite extra skydd kan dessa handskar rekommenderas, särskilt när de blå graderna börjar bli tvåsiffriga.
Andra plagg som gör dig synlig är GripGrab's Windproof Thermal Hi-Vis hjälmluva och Multifunktionell Hi-Vis multitube / hals. De lyser upp, har en reflex och skyddar mot väder och vind. Hals tuben kan användas på många sätt. Personligen gillar jag att ha det över hakan och hela huvudet så att bara mitt ansikte syns. Om du bär hjälmluvan ovanför eller under multituben är enligt min mening beroende av smak och komfort. Dessa två plagg skyddar mitt huvud från kylan under hela vintern.
På benen är det viktigt att ha bra och varma strumpor, och GripGrab's Thermolite Winter SL -strumpor imponerar verkligen genom att vara väldigt bekväma att bära både vad gäller passform och känsla. De är också varma och hindrar mina fötter från att bli is tappar de kallaste dagarna.
På utsidan av skorna kan du välja om du vill ha ett par skoskydd eller inte. Om du har solida vinterskor, till exempel 45Nrth Wölvhammer, så kanske det inte är nödvändigt, förutom om du vill rädda skorna från lera och slask. För andra skor som inte är riktigt lika varma kan ett skoskydd/överdrag göra den lilla skillnaden. Arctic Hi-Vis skoöverdrag ser väldigt bra ut både färgmässigt och att de har en reflex på baksidan. Jag tycker också att de är väldigt lätta att sätta på. Eftersom de inte har dragkedja måste du ta på dig skydden innan du tar på dig skorna och sedan vika / dra ner skyddet efteråt, vilket fungerar utmärkt. Var noga med att ha dina byxor utanför skydden på regniga eller snöiga dagar så att de inte läcker in på skorna.
Inuti överkroppen är en tröja nödvändig för att hålla värmen. På dagar med en temperatur mellan plus och minus 5 grader klarar jag mig bra med bara en under tröja med min Castelli Alpha RoS -jacka. På kallare dagar måste jag bära ett annat plagg mellan tröjan och jackan, men som tur är finns det normalt inte många av dagarna i Horten där jag bor. Merino Polyfibre LS -tröjan sitter bekvämt utan åtdragning, vilket fångar luften och skapar isolering mellan din kropp och undertröjan.
Om du inte har testat att cykla på vintern tidigare hoppas jag att du efter att ha läst detta test kastar de fördomar du har om vintercykling över axeln och provar något nytt och spännande. Om du redan är en erfaren vintercyklist hoppas jag att du har fått några nya idéer, eller åtminstone blivit medveten om något du kanske inte visste tidigare. Önskar alla en bra vinter med många roliga upplevelser på cykeln.