GIRO SLX LANDSVÄGSSKO
Test av Giro Empire SLX landvägsskor
2012, när de första bilderna på Taylor Phinney iklädd cykelskor med skosnören dök upp (som senare visade sig vara en prototyp av Giro Empire) undrade många vad som hände. Varför skulle ett proffs som grovt sett kunde välja att kassera den senaste tekniken på marknaden välja något så gammaldags?
Om vi hoppar fram några år har Giros Empire SLX- och ACC-modeller blivit en ganska vanlig syn på vägen, även om de fortfarande är i minoritet jämfört med alla modeller med spännhjul(BOA) och kardborreband.
Modellen jag har testat och ska skriva lite mer om här är Empire SLX, den lättaste versionen av Girons cykelskor med snörning.
Kort om Giro Empire SLX
EVO Fiber ovandel
Supernatural Fit System innersula
X-Static antibakteriella fiber
Easton EC90 SLX karbonsula
175 gram per sko (str. 42.5)
3 håls infästning till pedalklossar
Innan jag skriver om skon ska jag först säga något om vad som är skillnaden mellan SLX och ACC då det är något vi ofta får frågan om. SLX är en ACC som har gått på diet. Med ännu lägre vikt och en ovandel som är lite mjukare (men ändå lika stretchtålig) får du med SLX det absolut tuffaste Giro har att erbjuda. Kan du leva med en sko som väger 215 gram istället för 175 (vilket fortfarande är ganska lätt), eller om du är sugen på någon av de många färgerna ACC kommer i så är det också ett väldigt bra köp.
I kartongen hittar du cykelskor, sulor med olika kilar, skopåse och ett extra set snören (svart och vitt ingår).
Giros Supernatural-sulor är förmodligen bland de bästa sulor som följer med ett par skor. Väldigt ofta har jag använt olika eftermarknadsmodeller i mina skor, men här fungerar originalet utmärkt!
Vill du ha lite mer färg på dina skor så har vi original Giro-snören på lager i flera olika färger.
Vikten är extremt låg och när du håller landsvägsskorna i handen för första gången kan du inte låta bli att le. Jag vägde min med klossar monterade till 233 gram. Inte dåligt!
Det vanligaste problemet med snörningsskor är skosnörena. Det är ofta två frågor vi får om snörskorna:
Tänk om du tycker att de är lite lösa när du cyklar?
Kommer de att sträcka ut sig i regnigt väder?
Om jag ska vara ärlig så hade jag samma bekymmer innan jag köpte dessa skor, men efter att ha haft dem ca. 1 år nu är detta inget jag tänker på längre. Man lär sig snabbt hur hårt man knyter sina snören innan man rider iväg och nej, de sträcker sig inte i regnväder. Jag har hittills aldrig upplevt obehag på grund av snören.
Även om sulorna är tunna som knäckebröd och ultralätta är de fortfarande extremt effektiva och bland de styvare jag provat. I spurter där jag har dragit upp till 18-1900 watt har jag inte märkt någon flex i sulan som är värd att nämna, men min subjektiva uppfattning är att skor som DMT eller Sidis toppmodeller är hacket styvare om man är ute efter rå effektivitet .
Hälen är välformad, håller bra och jag upplever ingen halka eller glapp när jag cyklar.
Min fot är både bred och hög, det är något som inte riktigt passar så bra i passformen på Giro Empire SLX som faktiskt sluttar något mot den smala sidan, men eftersom ovandelen är så mjuk och man har gott om justeringsmöjligheter på snören, det är den bekvämaste sko jag någonsin har provat.
Jag använder storlekarna 43,5 - 44 i vanliga skor. I Sidi / Shimano / Giro / Bont använder jag storlek 45 totalt. Tänk på att det inte spelar någon roll om du har lite utrymme runt tårna då du inte glider framåt på samma sätt som i en sneaker.
Sammanfattning:
Giro Empire SLX är en extremt bekväm sko och jag kan definitivt rekommendera den varmt. Vikten är extremt låg och sulan mer än styv nog för de flesta. Skor med snörning har också visat sig vara mer aerodynamiska än skor med spännen/kardborre då det är mindre som tar in vinden. Den är därför även populär i vissa triathlonmiljöer där de använder elastiska snören för snabba växlingar. Enda nackdelen med skon är att de kan vara lite tajta så dagar med mycket regn måste skorna tömmas på vatten efteråt.
Om du har tålamod att knyta skorna inför varje resa och vill ha lite retrostil kan du inte gå fel med dessa.
Alternativ:
Om du inte är så mån om vikten och vill ha ett större alternativ till färger är ACC också ett bra val. Tänk på att ovandelen här inte är lika mjuk, så har du breda fötter så sitter SLX bättre.
Vill du ha lätta skor men inte är så sugen på skosnören så finns det nu flera spännande hybridmodeller från Giro som kombinerar skosnören och BOA, eller snören med kardborre etc. Factor Techlace och Prolight Techlace är populära alternativ här.
Åker du mountainbike/grus(gravel) finns även en terrängversion med snören, VR90.