Pirelli har under många år vart synonymt med prestanda och vi var därför väldit spända när vi hörde att de efter 25 års frånvaro nu är tillbaka med produktion av cykeldäck. Det som skiljer Pirelli från många andra däckproducenter är att de bara har 3 modeller, alla skapade för hög prestanda i olika miljöer:

 

P Zero Velo = prestandan av ett tävlingsdäck samtidigt som det har bra slitstyrka.

 

P Zero Velo 4S = lite mer punkteringsskydd och ännu bättre grepp på vått underlag.

 

P Zero Velo TT = tempodäcket för ”all out speed”, perfekt till de extremt snabba tävlingarna eller tempoetapperna.

 

 

Alla däck är tillverkade med teknologi och ”know-how” från år av erfarenhet inom produktion av däck till motorsport (bland annat F1). Deras SmartNET Silica gummiblandning verkar vara extremt spännande och tester genomförda av däcken visar prestanda helt i toppklassen jämfört med konkurrerande märken.

 

Önskar du pröva något nytt, men är fortsatt ute efter prestandan du vet en av världens mest erkända däckproducenten kan leverera? Då borde Pirelli stå högt på önskelistan. Jag glädjer mig iallafall stort till att få testa deras modeller.

 

För mer info om vad som skiljer däcken och information om Pirellis teknologier har vi skapat dessa översiktsbilder:

 

 

SmartNET Silica

 

SmartNET Silica teknologin är det ultimata beviset på att Pirelli kan detta med gummiblandningar skapade för prestanda. Sättet blandningen är tillverkad på sörjer för att du får lågt rullmotstånd genom att minimera uppbyggnaden av värme, samtidigt som den låter däcket behålla sin elastisitet så du får minst möjliga energiförlust. Gummiblandningen sörjer också för att du får ett däck med lång livslängd, bra grepp på vått underlag och bra punkteringsmotstånd.

 

Functional Groove Design

 

När de utvecklade Functional Groove Design har Pirelli hämtat erfarenhet från motorsporten och skapat ett mönster som ger både högre komfort, bättre kontroll, lägre ljud och bättre slitstyrka. Pirelli vet väl att olika delar av däcket behöver olika egenskaper och mitten är därför mer slitstarkt än sidorna, som igen är anpassade för bättre grepp.

 

Ideal Contoure Shaping

 

Genom FEM analyser har Pirelli optimerat konstruktionen av däcket för att vara så snabb som möligt. Med olika radier i däckbanan och sidoväggarna och med material som är designade för att matcha optimal form har de skapat däck som är väldigt snabba.