Text: Reidar Borgersen – Foto: Mario Stiehl

 

Hur kan någon få för sig att tycka det är kul att cykla tempo?

 

Jag har ingen speciell kunskap inom genetik, men jag tror det ligger något i våra gener som gör att vi har lust att jämföra oss med varandra. Kanske är det samhället och inte generna, vad vet jag, men människor har under de flesta tider tävlat om olika saker. Vem är snabbast? Vem är starkast? Vem tål mest smärta?

 

De två första är säkert enklast att förstå varför vi gör. Men vad är roligt med att motstå mest smärta? Varför är det kul att springa 42 km så fort man kan? Eller cykla 20 km helt ensam i motvind?

 

Jag tror delar av svaret ligger i önskan om att testa gränser, och bryta dem. Är det möjligt att korsa grönland till fots? Kan vi springa 42 km på under 2 timmar. Eller kan jag cykla 10 km under 14 minuter?

 

Tempocykling handlar mycket om ensamtid och passion. Men långt ifrån om bara just det, jag menar även att löpning gör det. Tempocykling kretsar kring fart. Ingen människa har ännu löpt ett maraton under 2 timmar. Men du kanske har cyklat 42 km på under en timme? Dagens utrustning gör ju att man kan cykla fortare än förut, och de som vart så lyckliga att få cykla på en tempocykel är säkert eniga med mig om känslan av att lura vinden och flyga framåt längs asfalten i 50km/h är en fantastiskt härlig känsla.

 

I skrivande stund ligger snön fortsatt vit och kall längs vägarna, men de flesta hoppas väl att den ska försvinna snart. Nu är vi redo för cykelsäsong! Och då blir det självfallet tempo.

 

 

Tips till dig som ska cykla tempo

 

I denna artikel tänkte jag ge dig som ska cykla tempo i år några tips om vad du ska göra. Jag tar det från en grundläggande nivå eftersom jag önskar fler ska börja cykla tempo, men kanske kan de mer avancerade utövarna snappa upp en sak eller två också.

 

Förberedelser

 

Ska du tävla och har ambitioner om att cykla fort måste du förbereda dig. Det allra viktigaste är att träna, men jag hoppar över det lite och fokuserar på de andra sakerna du bör ha förberett.

 

Saker Tar Tid

 

Cykeln är en idrott där människa och maskin ska jobba tillsammans. Det är inte bara människa, och det är inte bara maskin. Kroppen måste vara i bra skick. Cykeln måste vara i bra skick. Och det tar tid. På en tempocykel är tidsbrist det värsta som finns.

 

Gör alltid klar cykeln i förväg dagen innan, och test den med tävlingsutrustning. Precis som om det vore ett race. Dagen innan är det inte så fett att cykla med skivhjul och tempohjälm. Det är en nödvändighet eftersom du måste veta att allt fungerar.

 

På tävlingsdagen måste du beräkna god tid. Beräkna tid i kö på vägen till start. Kö för att hämta startnummer. Kö för att finna toalett. Beräkna tid till att sätta på startnummer, och beräkna tid på att sätta cykeln på trainer. Och beräkna tid för uppvärmning. När du ska göra något som är viktigt för dig så blir du stressad, och du vill helst bli så lite stressad som möjligt på oviktiga saker innan starten.

 

Dagen innan tävling gör jag alltid en tidsplan för dagen, så jag vet att jag hinner med allt jag ska göra (äta, gå på toa, köra bil, hämta startnummer, sätta på startnummer, värma pp, gå på topa, komma i tid till start). Det är rogivande mentalt att veta att man är förberedd.

 

Sätt dig in i rutten

 

På tempo är det ingen du kan följa, men det är vanligtvis märkt så man ska kunna hitta sig fram. Men om du vet vad som väntar dig kan du skapa en strategi. Var behöver jag bromsa? Var ska jag ge full gas? Var kan jag ligga på ramen?

 

Under tävlingen:

 

Du har kommit i tid till start och är igång. Vad gör du?

 

Tempocykling handlar om att köra fortast möjligt över en sträcka. Och sträckan är ofta ganska lång, iallafall längre än du klarar att spurta. Det handlar inte om att cykla fortast möjligt första eller sista kilometern, men om att hämta sekunder under hela sträckan.

 

Följer du mina råd så har du gjort en plan dagen innan som du nu ska utföra

 

Disponering

 

Min utgångspunkt är att du ska ha krafter till hela sträckan, så du bör inte spurta ut från starten. Som tempocyklist är det väldigt smart att känna sig själv, lära sig skillnaderna mellan för hårt och för lugnt. Är du dålig på att känna efter själv kan du fuska genom att använda en wattmätare. Men jag tror det är smart att lära sig känna själv, för den wattmätaren kan strejka när du minst vill det.

 

Rytm

 

Längs vägen bör du fokusera på det du kan göra något åt, alltså här och nu. Se framåt och gör de små detaljerna rätt. Växla ned så du får rätt frekvens in i backen. Försök ha så hög hastighet som möjligt över toppen av backen så du får mest möjlig tid i hög fart.

 

Minimera tid i låg hastighet

 

Ett enkelt tips från Graeme Obree: Minimera tid i låg fart. Maximera tid i hög fart. Det innebär: Trampa hårdare när farten är låg, i backar eller motvind. Använd mindre krafter när farten är hög, i nedförsbackar och medvind. Orsaken är att din näst största fiende är luftmotstånd, och den ökar när farten är hög. Det krävs mycket mera kraft att öka farten från 50 till 55km/h än det gör att öka den från 20 till 25 km/h.

 

Positiva tankar

 

Att ha fokus på genomförningen av planen (disponering, backarna, växelval, drickande osv) gör att du får mindre tid till att bekämpa din största fiende: Dig själv. När du är ensam på cykeln så kommer de negativa tankarna fortare än du klarar att säga ”röd zon”. Det är en försvarsmekanism, och hjärnan tror att kroppen är i fara. Men det är den inte, så låt dig inte luras. Du måste finna fram dina mål (fullföra, cykla fortare än sist, cykla fortare än grannen) och fokusera på arbetsuppgifter, eller använda andra mentala strategier som får bort de negativa tankarna. För du har mer. Och det är härligt efteråt.

 

Utrustning

 

Fram till nu har jag medvetet valt att inte fokusera på utrustningen, annat än att ha allt justerat ordentligt. Den viktigaste delen av tempocykling är din presentation, hur mycket du klarar att trampa, hur du disponerar din tid med utrustningen.

 

Men utrustningen har väldigt stor inverkan på farten. En 80 kg man använder 15 minuter på 10 km om han trampar 300w, enligt http://bikecalculator.com/. Byter du till tempocykel kommer du köra detta på 14 minuter. 1 minut snabbare. Det motsvarar ca 65 watt. Du ska göra väldigt mycket på träning för att öka 6w på ett år.

 

Cyclingtips.com gick år 2010 genom vad som gav mest tid sparat per dollar som använders på utrustning. https://cyclingtips.com/2010/04/biggest-bang-for-your-buck-in-time-trial-equipment/

 

 

Tempostyre är den viktigaste delen av utrustningen, för den gör att du kan krypa ihop och fånga mindre vind. Tempopinnar på landsvägscykeln kan fungera bra, och är en investering som inte kostar skjortan. Det ger dig en bra utgångspunkt.

 

Geometrin på de flesta landsvägscyklar gör att du sannolikt inte klarar att komma i en optimal position. Ramen på en tempocykel är mer aerodynamisk än en landsvägscykel, men jag tror den största skillnaden är att geometrin tillåter att du kan komma ännu längre ned i position.

 

Hjulen har också väldigt stor inverkan på farten. Ett skivhjul är snabbare än ett vanligt hjul, och speciell om farten är hög. Fälgarna går mot att vara djupa och breda nu, och detta ska kunna spara många sekunder på ett vanligt lågt hjulsett. Här vill jag även påpeka att bara ljudet av skivhjulet bidrar till känslan av att du kör ett fartyg med många hästkrafter.

 

Vidare har hjälmen en stor betydelse på farten. En tempohjälm är väsentligt snabbare än en vanlig luftig hjälm. Huvudet är stort och möter luften tidigt, och en tempohjälm kan styra luften rätt över ryggen. Det finns många olika varianter, men trenden på senaste tid är korta förhållandevis korta hjälmar. Personligen känner jag mig mer som superman med en lång hjälm där ljudet av susar i öronen..

 

Tempodräkt är också en viktig del för både farten och känslan av att vara Superman. Allt som fladdrar bromsar dig, dräkten måste sitta tätt. De bästa dräkterna har också olika material eller sömmar på strategiska platser som ska styra luftströmmarna. Och sannolikt borde dräkten vara blå, så här måste man vara strategisk med val av klubb.

 

Utrustning har som sagt lite för mycket att säga. Dessvärre. Inte alla har möjligheten till att cykla på en cykel för 100000 kr. Och den största glädjen borde vara att vinna över sig själv, cykla fortare än innan. Men för oss som är så privilegierade att vi kan cykla på dessa sinnessjuka maskiner så måste jag erkänna att det är kul.