Ett av de mest populära inläggen på den förra bloggen var kopplingsscheman till Shimanos Di2 system. Vi har därför putsat lite på den och och lagt till möjligheterna som finns nu på både terräng, landsväg och tempocyklar.

 

Vi har delat upp inlägget i ett par delar:

 

1. Fördelar med Di2

 

2. Vad är Synchro-Shift?

 

3. Kopplingsscheman och översikt på delar som krävs + add-ons

 

4. Hur räknar man ut korrekt längd på kablarna?

 

1.

 

Är du nyfiken på Di2 och elektroniska växlar generellt så är det inget tvivel om att det på många sätt är bättre än traditionella växlar med vajer. Fördelarna inkluderar:

 

- Ingen wire som sträcker sig

 

- Möjlighet för Synchro-Shift och Semi-Synchro Shift.

 

- Möjlighet för det vi kallar för satellitväxlare, dvs. extra växlar i tillägg till de som sitter i handtagen

 

- Enormt mycket kraftigare framväxel som växlar oavsett belastning

 

- Bakväxel som träffar gång på gång när det är korrekt justerat

 

- Möjlighet för använding tillsammans med D-Fly och trådlös uppkoppling för justering av lägen/finjustering medans du är ute och cyklar

 

- Anpassning av funktionaliteten till alla knappar i hela systemet

 

 

2.

 

Olika växellägen på Di2

 

Nytt för i år är Synchro-Shift och semi Synchro-Shift på Di2 systemen. Dessa två lägen är ett välkommet tillägg till det traditionella sättet att växla på och visar återigen lite av potentialen till Di2 grupperna.

 

Full Synchro-Shift = här växlar du bara upp och ned så väljer systemet själv vilken kombination den använder av fram och bakväxeln. Du kan se det lite som att du får en kassett med 22 växlar du kan växla mellan, istället för 11.

 

Semi Syncro-Shift = normalt sett när du växlar på framväxeln så kompenserar du med 2-3 växlar bak för att hoppet i belastningen inte ska bli för stort. Med Semi Synchro-Shift gör bakväxeln detta automatiskt och du växlar därför bara på framväxeln utan att göra något bak. Om det ska gå 2 eller 3 steg kan du ställa in antingen via PC eller D-Fly.

 

Obs! Sättet du växlar på mellan de olika shift lägena är att dubbelklicka på den lilla knappen på junction box a. Shift lägena måste dock väljas innan denna funktion blir aktiv.

 

 

3.

 

 

Först ut är Dura-Ace 9070 och Ultegra 6870. Detta är de två Di2 grupperna som finns mest ute på marknaden nu, och de första som kom med Shimanos E-Tube system som även de nya grupperna från idag använder.

 

Det du behöver för att kunna installera grupperna utöver de mekaniska delarna är:

 

- Växelhandtag (2 styck)

 

- Kopplingsbox A med 3 portar

 

- Kopplingsbox B med 4 portar

 

- Batteri

 

- Framväxel

 

- Bakväxel

 

- 2 x kablar från växelhandtagen till kopplingsbox

 

- 1 x kabel från kopplingsbox a till kopplingsbox b

 

- 1 x kabel från kopplingsbox a till bakväxeln

 

- 1 x kabel från kopplingsbox a till framväxeln

 

- 1 x kabel från kopplingsbox a till batteriet

 

Det vill säga att du minst behöver 7 delar + 6 kablar.

 

En av de största fördelarna med Di2 utöver bättre precision och Synchro-Shift är möjligheten att kunna använda sattelitväxlare som sprint och klätterväxlar. Dessa behöver inga extra kablar eller större kopplingsbox då kabeln hänger fast i sattelitväxlaren och det är 3 extra portar i växelhandtagen som är tänkta att användas till extra växelreglage.

 

Satellitväxlarna till dessa två system heter följande:

 

R610

 

Detta är sprintväxlare, en till varje sida. Den ena sidan växlar upp och den andra ned. Det är även möjligt att montera dessa på toppen av styret om du vill ha en extra växlare som kan användas när du har händerna på toppen.

 

R600

 

Detta är klätterväxlar som normalt sett monteras på höger sida vid styrstammen. Den låter dig växla när du sitter med händerna på toppen av styret.

 

Utöver detta kan du även använda en såkallad D-Fly enhet som låter dig kommunicera trådlöst för finjustering av växlar, uppdatering av mjukvara och anpassning av Synchro/Semi-Synchro växling via exempelvis Iphone och Ipad. Den låter dig också koppla upp Di2 systemet mot kompatibla cykeldatorer som t.ex. Garmins Edge serie för visning av växel, batterinivå osv.

 

D-fly enhet

 

Vill du använda D-Fly enheten är det viktigt att du har det senaste batteriet från Shimano som har stöd för denna enhet.

 

Shimano IBTND110-1

 

Obs! Om du vill använda D-Fly enheten så sätter du mellan 2 punkter i systemet, exempelvis mellan bakväxel och kopplingsbox b. Du köper då en extra kabel (kort) och kopplar in D-Fly mellan de två punkterna.

 

 

Sedan är det nya Dura-Ace och Ultegra. De finns i två utgåvor och skillnaden på dessa är bromsarna. R9150/8050 är till fälgbromsar medans R9170 och R8070 är till skivbroms. Alla Di2 komponenter bortsett från växelhandtagen är därför likadana.

 

Det du behöver för att kunna installera grupperna utöver de mekaniska delarna är:

 

- Växelhandtag (2 styck)

 

- Kopplingsbox A med 2 portar

 

- Kopplingsbox B med 4 portar

 

- Batteri

 

- Framväxel

 

- Bakväxel

 

- 1 x kabel med Y-split från växelhandtagen till kopplingsbox a

 

- 1 x kabel från kopplingsbox a till kopplingsbox b

 

- 1 x kabel från kopplingsbox a till bakväxeln

 

- 1 x kabel från kopplingsbox a till framväxeln

 

- 1 x kabel från kopplingsbox a till batteriet

 

Det vill säga att du minst behöver 7 delar + 5 kablar.

 

En av de största fördelarna med Di2 utöver bättre precision och Synchro-Shift är möjligheten att kunna använda sattelitväxlare som sprint och klätterväxlar. Dessa behöver inga extra kablar eller större kopplingsbox då kabeln hänger fast i sattelitväxlaren och det är 3 extra portar i växelhandtagen som är tänkta att användas till extra växelreglage.

 

Satellitväxlarna till dessa två system heter följande:

 

R610

 

Detta är sprintväxlare, en till varje sida. Den ena sidan växlar upp och den andra ned. Det är även möjligt att montera dessa på toppen av styret om du vill ha en extra växlare som kan användas när du har händerna på toppen.

 

SW-R9150

 

Detta är multifunktionsväxlar som kan monteras på flera platser av styret. Den kan också användas istället för R610

 

Utöver detta kan du även använda en såkallad D-Fly enhet som låter dig kommunicera trådlöst för finjustering av växlar, uppdatering av mjukvara och anpassning av Synchro/Semi-Synchro växling via exempelvis Iphone och Ipad. Den låter dig också koppla upp Di2 systemet mot kompatibla cykeldatorer som t.ex. Garmins Edge serie för visning av växel, batterinivå osv.

 

D-fly enhet

 

Vill du använda D-Fly enheten är det viktigt att du har det senaste batteriet från Shimano som har stöd för denna enhet.

 

Shimano IBTND110-1

 

Obs! Om du vill använda D-Fly enheten så sätter du mellan 2 punkter i systemet, exempelvis mellan bakväxel och kopplingsbox b. Du köper då en extra kabel (kort) och kopplar in D-Fly mellan de två punkterna.

 

 

För TT cyklar är setupen likadan oavsett om det är Dura-Ace 9070, R9150, R9170, Ultegra 6870, R8050 eller R8070. Vi skiljer därför inte mellan dessa två i översikten.

 

I denna setup har utgått ifrån att du använder både tempoväxlare och växlar på bromshandtagen. Om du använder Ultegra växelhandtagen räcker det med att använda antingen de som är på tempoextensions eller de som är i bromshandtagen eftersom det är 2 knappar på var av dem totalt (till fram och bakväxeln). På Dura-Ace är det endast 2 knappar på extensions som är tänkta att användas på bakväxeln och såvida du inte kör med 1 drev fram så behöver du också växlarna på bromshandtagen.

 

Det du behöver för att kunna installera grupperna utöver de mekaniska delarna är:

 

- Växelhandtag (2 styck)

 

- Kopplingsbox A med 5 portar

 

- Kopplingsbox B med 4 portar

 

- Batteri

 

- Framväxel

 

- Bakväxel

 

- 1 x kabel från kopplingsbox a till kopplingsbox b

 

- 1 x kabel från kopplingsbox a till bakväxeln

 

- 1 x kabel från kopplingsbox a till framväxeln

 

- 1 x kabel från kopplingsbox a till batteriet

 

Det vill säga att du minst behöver 9 delar + 4 kablar. Kablarna i växlarna är integrerade här och du behöver därför ingen kabel mellan dem och kopplingsbox A.

 

Du kan även här använda en D-Fly enhet som låter dig kommunicera trådlöst för finjustering av växlarna, uppdatering av mjukvara och setup av Synchro/Semi-Synchro växlar via t.ex iPhone och iPad. Den låter dig också koppla upp Di2 systemet mot kompatibla cykeldatorer som t.ex. Garmins Edge serie för visning av växel, batteri osv.

 

D-fly enhet

 

Vill du använda D-Fly enheten är det viktigt att du har det senaste batteriet från Shimano som har stöd för denna enhet.

 

Shimano IBTND110-1

 

Obs! Om du vill använda D-Fly enheten så sätter du mellan 2 punkter i systemet, exempelvis mellan bakväxel och kopplingsbox b. Du köper då en extra kabel (kort) och kopplar in D-Fly mellan de två punkterna.

 

 

Shimanos terränggrupper använder inte satellitväxlare, men det är en del andra fördelar med att använda Di2 utöver precisionen i växlarna. De har kopplingsboxar med integrerad display som ger dig samma trådlösa funktionalitet som en D-Fly enhet och dessa visar växel, batterinivå osv. Du kan även styra de olika Synchro-Shift lägena via denna display.

 

De senaste åren har det blivit väldigt populärt med terrängcyklar utan framväxel och bara ett växelreglage på höger sida. Med full Synchro-Shift läget aktiverat kan du också köra med bara en växlare även när du har fram och och bakväxel installerat, då du bara växlar upp och ned medans ”hjärnan” i systemet räknar ut hu den ska växla fram och bak för att få den bästa växeln.

 

Det du behöver för att kunna installera grupperna utöver de mekaniska delarna är:

 

- Växelhandtag (1 eller 2 styck)

 

- Kopplingsbox A med 3 portar och integrerad trådlös enhet

 

- Kopplingsbox B med 4 portar

 

- Batteri

 

- Framväxel (om du kör med dubbelt eller trippelt vevparti)

 

- Bakväxel

 

- 1 x kabel från växlare till kopplingsbox a

 

- 1 x kabel från kopplingsbox a till kopplingsbox b

 

- 1 x kabel från kopplingsbox a till bakväxeln

 

- 1 x kabel från kopplingsbox a till framväxeln (såvida du inte kör utan framväxel)

 

- 1 x kabel från kopplingsbox a till batteriet

 

Det vill säga att du minst behöver 5 delar + 4 kablar (för 1x vevparti), eller 6 delar + 4 kablar (2x vevparti med full Synchro-Shift) eller 7 delar + 5 kablar (2x setup med två växlare).

 

 

4.

 

Uträkning av längden på kablarna är inte så svårt som man skulle kunna tro. Det som är bra att tänka på om du är osäker på två längder är att hellre ta den längre då du kan gömma undan en för lång kabel i ramen, men inte sträcka ut en som är för kort.

 

För att hitta korrekta mått måste du mäta mellan punkt a och b för att sedan lägga till lite extra på det.

 

På en cykel som Gavia Imperiale i str. M med 42 c-c styre och 120 mm styrstam använder vi dessa längder:

 

Till växelhandtagen: 2 x 350 mm

 

Mellan kopplingsboxarna: 950 mm

 

Till batteri: 600 mm

 

Till framväxel: 250 mm

 

Till bakväxel: 550 mm

 

Obs! Kom ihåg att inte ta för kort kabel till batteriet. Här kan du lägga till lite extra längd då du måste dra den lite uppåt för att kunna montera den i sadelstolpen innan du sätter den på plats.