EL-CYKEL
TEXT: Sverre Hovland – FOTO: Scott
Tycker du att det hade varit skönt att få lite hjälp på vägen när man cyklar, eller bara vill cykla till jobbet utan att bli svettig? Då är en elcykel något för dig, men det finns en hel del koncept kring en elcykel som kan vara bra att ha bekantat sig med innan du går och köper en.
I Norden är elcykeln begränsad av regler för motorkraft. Motorn kan inte ge mer än 250W. De flesta elcyklar på den norska och svenska marknaden levereras därför med denna. De varierar fortfarande i vridmoment 40 - 80 Nm. Skillnaderna i detta kommer du att märka på accelerationen eller cykelns förmåga att hålla takten uppför en backe.
De flesta motorer på marknaden är 36V (V står för Volt). Volt är mängden överförd effekt. Ju högre spänning i ett elcykelsystem, desto snabbare når cykeln full effekt, men högre volt kommer också oftast att resultera i snabbare batteriurladdning. Vissa avancerade elcyklar kommer med 48V-system.
Motor typer:
En elcykel kan ha motorn på ett av tre ställen:
1. MOTOR I FRAMHJULET
Detta är vanligtvis den motor du hittar på de mest prisvärda cyklarna. Denna lämpar sig väl för stadscykling där en person åker från A till B utan nämnvärt bagage. Den är olämplig för grusvägar, snö, tung last på bagageställ eller cykelsläp.
2. MOTOR I BAKHJULET
Normalt en lite dyrare lösning än motorn i framhjulet. Detta fungerar bra om du ska använda cykeln på grusväg eller snö, det är heller inga problem om du vill ha lite last på cykeln. Nackdelen är att den inte är lika känslig som en mittmonterad motor och eftersom axeln är tjockare och har en kabel som sticker ut på ena sidan kan cykelkärror vara en utmaning.
3. MITTMONTERAT/VEVPARTI MOTOR
Detta är den plats som anses vara den bästa, men den är också den dyraste. Detta är den känsligaste motorn, här kommer du att uppleva ett minimum av fördröjning i hjälpmotorn och den lämpar sig bra för alla underlag och att ha last och cykelvagn på monterat cykeln.
BATTERI
Batteriet på en elcykel sitter normalt på en av två platser. Antingen på ramen eller över bakhjulet i pakethållaren. På ramen ger det en lägre tyngdpunkt och cykeln kommer att upplevas lättare. Pakethållaren har fördelen att batteriet inte är i vägen för något annat. På
vissa nyare elcyklar har det blivit vanligare att integrera batteriet i ramen så att det både ger en låg tyngdpunkt och är så liten som möjligt i vägen. Batterikapacitet (hur långt du kan cykla) anges i antingen Wh eller Ah beroende på vad tillverkaren föredrar. Om tillverkaren Wh använder storlekarna 300, 400 och 500 är det vanligast. Motsvarande tal i Ah är 8,8, 11,6 och 14,5. På en elcykel anges ofta en uppskattad räckvidd. Detta kan bero på terrängen, assistansnivån och förarens vikt men även rullmotstånd. Normal laddningstid för en elcykel är 4-6 timmar. Laddning bör ske i rumstemperatur. Det förväntas att batteriet kommer att ge lägre räckvidd på vintern på grund av låg temperatur.