GUIDER

Hur monterar man slanglöst tubeless däck


Osäker på hur du ställer in ett slanglöst/tubeless hjul? Det är lättare än du tror och har flera fördelar. Vi är här för att visa dig vilken utrustning du behöver och hur du ställer in din slanglösa däcksats. I det här exemplet använder vi ett landsväghjul, men proceduren kan också tillämpas för mountainbikehjul m.m.


Varför köra slanglöst?


Under många år har tubeless åkning varit en självklarhet för de flesta mountainbike cyklister. Det erbjuder fördelar som mindre punkteringar och du kan köra snabbare tack vare lägre lufttryck och vikt.


För er som cyklar landsväg och grus(gravelbike) kommer att kunna dra nytta av flera av dessa fördelar, trots att lufttrycket är högre. Lägre rullmotstånd, bland annat för att du inte får friktion mellan däcket och slangen och högre motstånd mot punkteringar är kanske de två största anledningarna till att du bör överväga att ta steget.


Vad behöver ni?


Låt oss dela denna översikt i två delar, vad du måste ha och vad du ska ha. De viktigaste produkterna är däck, hjul, tejp (om du har synliga hål för ekrarna inuti fälgen), ventiler, pump, slanglös lösning, en liten stjärnavdragare, sax och fälgtejp. Det är viktigt att både fälgar och däck är tillverkade för att användas slanglösa. Du kan konvertera några vanliga däck och fälgar, men du riskerar också att de går sönder under användning under cyklingen så vi rekommenderar det inte. Däck som inte är gjorda för att vara slanglösa är inte heller lika täta i sidoväggen, så det är inte säkert att du kan få systemet att hålla i luften tätt tillräckligt.


Baklys sammenligning

Baklys sammenligning

För att det ska vara så smidigt som möjligt att installera ett slanglöst system rekommenderar vi också en pump med en extra lufttank, en Airshot (eller liknande produkt) och däckavdragare.


Om det här är första gången du installerar ett slanglöst system kan det vara lättare att välja ett kit som detta från Caffélatex. Den innehåller ventiler, lösningsvätska, tejp och en manual som visar hur du går till väga. Satsen kommer också i en smart behållare som läggs i flaskhållaren. Det låter dig ta med verktyg, slangar etc. när du är ute och kör.


Baklys sammenligning

Förberedelse


Det finns två typer av fälgar för tubeless. De som är helt stängda på insidan och de där man kan se ekerhålen. Om du har den typen som är helt stängd kan du hoppa över det här steget, om inte läs vidare här.


Om du har en fälg med ekerhål på insidan måste du börja med att ta bort fälgtejpen (om den finns där) och montera tubeless tejpen. Denna tejp finns i olika bredder och den ska passa inuti fälgen så mät det först, normalt ska den gå från kant till kant för att hålla sig på plats. Följ instruktionerna som följer med tejpen, men normalt måste du ta minst 2 varv runt hjulet. Där du överlappar bör inte heller vara för nära ventilhålet (minst 2,5 cm ifrån).


När du har tejpat upp fälgen kan du ta en skruvmejsel eller liten mattkniv och göra ett hål där ventilen går igenom.


Baklys sammenligning

Baklys sammenligning

Montera däck


Nu kommer kanske den svåraste delen med att sätta upp ett slanglöst hjul, montera däcket. Eftersom däcket måste sitta tätt på fälgen och från och med idag finns det ingen gemensam internationell standard som används av alla för slanglösa system, kan det ibland vara ganska svårt att få på däcken, jämfört med vanliga däck och slangar.


  • Ett par tips här är

  • Montera inte ventilen innan du startar själva monteringen

  • Använd däckavdragare, just för att vara försiktig så du inte river eller skadar fälgtejpen

  • Ha tålamod.


Baklys sammenligning

Montera ihop allt


När ena sidan av däcket är monterad kan du sätta in ventilen och göra dig redo att hälla i slanglöst lösningen. Var medveten om att det från och med nu kan vara lite av en kladdig procedur och det kan därför vara smart att göra resten av stegen på ett ställe som är lätt att tvätta över eller ur (lägg eventuellt lite kartong där du arbetar).


Hur mycket vätska du behöver beror på däckets storlek och tillverkaren av vätskan, så här kan vi inte ge ett definitivt svar, men vi hänvisar till vätskelösningens leverantör (det står ofta på behållaren eller på tillverkarens hemsida).


Baklys sammenligning

När du har rätt mängd kan du också börja stänga (montera) däcket på andra sidan. Börja vid ventilen och se till att däcket är mitt på fälgen, då blir det lättare att få det på plats. När du har stängt(monterat) den första delen vänder du på hjulet så att vätskan sprider sig till andra sidan och stänger den sista sidan. Samma tips gäller här som tidigare eftersom denna sida också är lite trång.


Fyll upp med luft och låt sidoväggarna på däcket sätta sig


Däcket är på plats och du är nu nästan i mål. Vi rekommenderar att du använder en trycktank som Airshot, en kompressor eller en pump med en tank som liknar Airshot. Det låter dig få in mycket volymluft på en gång och du får däcket att sätta sig utan alltför mycket krångel. Om du använder en Airshot, låt ventilkärnan stå, med en pump, kompressor etc. Det kan vara smart att skruva loss den så att du får in mer luft snabbt nog. Luften försvinner så fort du tar bort pumphuvudet, men efter att du har monterat på ventilen igen kan du pumpa upp med en vanlig golvpump, det viktigaste är bara att få sidoväggarna att sätta sig.


Baklys sammenligning

Baklys sammenligning

Baklys sammenligning

Vi rekommenderar att du använder så mycket luft som du kan, så att du kan titta på komponentens tolerans med den lägsta toleransen. Så om fälgen tål 7 bar, däcket 8 och trycktanken 11 pumpar du upp till 7 bar.


Se till att allt är tätt och kontrollerat


När luften är på plats har sidoväggarna lagt sig och allt ser bra ut, du lyfter däcket horisontellt med lite lutning från dig. Sedan måste du skaka lösningsvätskan runt däcket för att täta alla läckor, både upp och ner och från sida till sida ett par varv på båda sidor tenderar att göra susen.


Om du ser små vita bubblor upprepar du övningen tills den tar slut, men bara på stället där den bubblar.


Om det läcker fortfarande, men du ser inte var? Då kan ta lite såpa och vatten på en svamp och smeta över fälgar och däck. Sedan kommer det att bubbla där läckan är och försöka täta det genom att skaka fälgen enligt ovan.


Hjulet är nu klar för omedelbar användning. Om du punkterar på en resa tar vätskan i däcket det mesta, men vi rekommenderar att du tar med en reservslang om du skulle ha riktigt otur. Sedan kan du bara ta ut ventilen och sätta in en slang så att du kan komma hem.


Jag hoppas att den här guiden visar dig att det är ganska enkelt och lätt att komma i gång med tubeless set. Även om det är lite mer arbete i början (jämfört med däck och slang) så behöver du bara fylla på då och då enligt tubeless -leverantören. När du gör detta behöver du inte demontera däcket, utan du skruvar bara loss ventilkärnan, fyller på där och blåser upp igen.