TEMPOCYKLING
Text: Reidar Borgersen
Bilder: Mario Stiehl
Varför kan någon säga att de tycker att det är roligt att cykla tempo?
Jag har inga speciella kunskaper i genetik, men jag tror att det finns något i våra gener som gör att vi vill mäta oss mot andra. Kanske är det samhället och inte generna, jag vet, men de flesta har tävlat om olika saker. Vem är snabbast? Vem är starkast? Vem kan uthärda mest smärta?
De två första är nog lättast att förstå varför vi gör det. Men vad är det som är kul med att uthärda så mycket smärta som möjligt? Varför är det kul att springa 42 km så fort man kan? Eller cykla 20 km helt ensam i motvind?
Jag tror att en del av svaret ligger i lusten att testa gränser och bryta dem. Är det möjligt att korsa Grönland? Kan vi springa 42 km på mindre än 2 timmar? Eller kan jag cykla 10 km på 14 minuter?
Tempocykling handlar mycket om ensamtid och lidande. Men långt ifrån bara om det, så som jag tror att löpning gör det. Hastighetscykling handlar om hastighet. Ingen har sprungit ett maraton på mindre än 2 timmar. Men du kanske har cyklat 42km på mindre än 1 timme? Dagens utrustning gör att man kan cykla snabbare än tidigare, och de som har haft turen att cykla på en tempocykel håller nog med mig om att känslan av att lura vinden och susa över asfalten i 50km/h är en underbar njutning och svårslagen känsla.
I skrivande stund ligger snön fortfarande vit och kall längs vägarna, men vi hoppas de flesta att den försvinner snart. Nu är vi redo för cykelsäsongen! Och då blir det såklart tempo.
Tips till dig som ska cykla tempo
I den här artikeln tänkte jag ge dig som ska cykla tempo i år lite tips på vad du kan göra. Jag tar det från en grundnivå för jag hoppas att fler börjar cykla tempo, men kanske de mer avancerade kan ta upp ett och annat också.
Förberedelser
Ska man tävla och ha ambitioner att åka fort måste man förbereda sig. Det viktigaste är att träna, men det skippar jag lite, och fokuserar på det andra man ska ha förberett.
Saker Tar Tid
Cykling är en sport där människa och maskin måste samverka. Det är inte bara mänskligt, och det är inte bara maskin. Kroppen måste vara i ordning. Cykeln måste vara i ordning. Och det tar tid. På en tempocykel är det värsta dåliga tiden man spenderar på den.
Förbered alltid cykeln dagen innan, och testa den med tävlingsutrustning. Precis som det är en tävlingstur. Dagen innan är det inte jättebra att åka med skivhjul och farthjälm. Det är en nödvändighet eftersom du behöver veta att allt fungerar.
På dagen för åkturen måste du beräkna gott om tid. Beräkna tid i kö på väg till start. Kö för att hämta startnummer. Kö för att hitta toaletten. Beräkna tiden för att sätta på startnumret, och beräkna tiden för att sätta cykeln på rullen. Och ta dig tid att värma upp. Om du ska göra något som är viktigt för dig blir du stressad, och du vill vara så stressad som möjligt på oviktiga saker innan start.
Dagen innan åkturen gör jag alltid ett schema för dagen, så jag vet att jag har allt jag behöver göra (äta, gå på toaletten, köra bil, hämta startnumret, sätta på startnumret, värma upp, gå på toaletten, komma till start i tid). Det är något lugnande mentalt i att veta att man är förberedd.
Skaffa dig rätt mindset och fokus för att ta in loppet
I takt är det ingen man kan följa, men det brukar vara markerat så det borde gå att ta reda på. Men om du vet vad som väntar dig kan du skapa en strategi. Var måste jag bromsa? Var ska jag ge full gas? Var kan jag ligga på ramen?
UNDER LOPPET:
Du har kommit till start i tid och du är igång. Vad gör du?
Speed cycling handlar om att cykla snabbast över en viss sträcka. Och avståndet är ofta ganska långt, åtminstone längre än man kan begära. Det handlar inte om att köra första eller sista kilometern först, utan om att få sekunder hela vägen.
Om du följer mina råd har du gjort en plan dagen innan som du ska genomföra nu.
Disponering
Min utgångspunkt är att man ska orka hela sträckan så man ska inte fråga från start. Som snabbcyklist är det mycket klokt att känna sig själv, lära sig skillnaderna mellan för hårt och för lugnt. Om du är dålig på att känna igen kan du fuska genom att använda en wattmätare. Men jag tror att det är en bra idé att lära känna sig själv, för den där wattmätaren kan slå när man som minst önskar det
Rytmen
Längs vägen ska man fokusera på vad man kan göra något med, alltså här och nu. Se framåt och gör de små detaljerna rätt. Växla ner så man får ner rätt frekvens i marken. Trampa så snabbt som möjligt över krön och kullar så att du får så mycket tid som möjligt i hög fart.
Minimera tiden vid låga hastigheter
Ett enkelt tips från Graeme Obree: Minimera tiden vid låga hastigheter. Maximera tiden vid hög hastighet. Det betyder: Kliv hårdare när farten är låg, i sluttningar eller i motvind. Använd mindre kraft när farten är hög, i nedförsbackar och medvind. Anledningen är att din näst största fiende är luftmotståndet, och det ökar när hastigheten är hög. Det krävs mycket mer kraft för att öka hastigheten från 50 till 55 km/h än att öka från 20-25 km/h.
Positiva tankar
Att fokusera på att genomföra planen (disposition, backar, växelval, dricka, etc.) ger dig mindre tid att bekämpa din största fiende: dig själv. Ensam på cykeln kommer de negativa tankarna snabbare än man kan säga "röd zon". Det är en försvarsmekanism, och hjärnan tror att kroppen är i fara. Men det är det inte, så låt dig inte luras. Du måste hitta dina mål (slutföra, cykla snabbare än sist, cykla snabbare än grannen) och fokusera på arbetsuppgifter, eller använda andra mentala strategier som gör dig av med de negativa tankarna. För du har mer. Och det är jättegott efteråt.
UTRUSTNING
Fram till nu har jag medvetet inte fokuserat på utrustningen, mer än att ha den i ordning. Den viktigaste delen av tempo cykling är din prestation, vad du lyckas trampa på, hur du gör dig av med det och din tid med din utrustning.
Men utrustningen har väldigt stor inverkan på hastigheten. En man på 80 kg kommer att spendera 15 minuter på 10 km om han går 300w, enligt http://bikecalculator.com/. Byter du till en tempocykel kommer du att cykla på 14 minuter. 1 minut snabbare. Detta motsvarar ca. 65 watt. Man måste göra mycket rätt i träningen för att öka 65w på ett år.
Cyclingtips.com gick 2010 igenom vad som gav mest sparad tid per krona spenderad på utrustning. https://cyclingtips.com/2010/04/biggest-bang-for-your-buck-in-time-trial-equipment/
Tempostyre är den viktigaste utrustningen, eftersom den låter dig krypa ihop och fånga mindre vind. En par tempopinnar på landsvägscykeln kan fungera bra, och är en investering som inte kostar skjortan. Det är ett bra ställe att börja.
Geometrin på de flesta landsvägscyklar gör att du förmodligen inte kommer att kunna komma i en optimal position. Ramen på en tempocykel är mer aerodynamisk än en landsvägscykel, men jag tror att den största skillnaden är att geometrin gör att du kan komma längre ner i position.
Hjulen är också mycket viktiga med tanke på farten. Ett skivhjul är snabbare än ett vanligt hjul, och speciellt om hastigheten är hög. Fälgarna går mot att bli djupa och breda nu, och de borde kunna spara många sekunder på ett normalt lågt hjulset. Här måste jag också erkänna att bara ljudet från skivhjulet bidrar till känslan av att man kör ett fartyg med mycket hästkrafter.
Vidare har hjälmen stor betydelse på resande fot. En farthjälm är betydligt snabbare än en vanlig luftig hjälm. Huvudet är stort och möter luften tidigt och en farthjälm kan styra luften korrekt över ryggen. Det finns många olika varianter, men trenden på sistone är relativt korta hjälmar. Själv känner jag mig mer som en superman med lång hjälm där ljudet av fart susar i mina öron
Tempodräkt är också en viktig del av både farten och känslan av att vara Stålmannen. Allt som fladdrar saktar ner dig, dräkten måste sitta tätt. De bästa kostymerna har också olika material eller sömmar på strategiska platser som kommer att styra luftströmmarna. Och förmodligen ska dräkten vara blå, så här måste man vara strategisk med valet av klubb.
Utrustning har som sagt lite för mycket att säga. Tyvärr. Alla har inte möjlighet att cykla för 100 000 NOK. Och den största glädjen borde vara att vinna över sig själv, att åka snabbare än tidigare. Men för oss som är så privilegierade att vi kan åka på dessa galna donationer måste jag erkänna att det är riktigt roligt.