GUIDE

Bli av med ojlud från skivbromsar


Har du en cykel med skivbroms som låter illa? Kanske är det konstant, kanske kommer det bara när du kliver på cykeln det låter eller som ett rytmiskt "tjsu", "tsju" -ljud som ökar i frekvens desto snabbare du cyklar? Vi kan trösta dig med att det är väldigt enkelt att fixa en skivbroms som en låter. Som en bonus får du inte bara en cykel som ger mindre ljud, utan också bromsbelägg som lever längre.


Kolla det här först


Innan du börjar på något av de andra stegen i den här guiden är det viktigt att du kontrollerar att hjulen sitter korrekt i framgaffeln och i den bakre ramen. Det snabbaste sättet att kontrollera detta är genom att placera cykeln på marken och dra åt snabbkopplingarna eller genomgående axeln på cykeln. Se till att du inte lutar dig på ena sidan av cykeln medan du gör detta, håll den ganska rak.


Snurra sedan hjulen och hör om det försvinner. Är det borta? Fantastisk! Om inte, rekommenderar vi att du läser vidare och följer råd från vår certifierade mekaniker.


Det finns fler alternativ som gör att din skiva kan låta


För att ta reda på hur du kan bli av med oljuden i bromsarna måste du först ta reda på vilket typ av kast(vind-het) du har. För att kontrollera det rekommenderar vi att du lyfter cykeln från marken med till exempel ett mekstativ, det ger dig också en bättre ergonomisk arbetsställning.


Med cykeln upphöjd kan du använda en lampa och titta på bromsoket där bromsskivan går igenom och snurra hjulet. Antingen sänk skivan på bromsbeläggen delvis på grund av kast eller så ligger den bredvid bromsbelägget och tar i. Du kan också höra skillnaden mellan de två sätten att låta på att den antingen låter en eller flera gånger vid varje rotation, eller att den har ett mer konstant ljud.


Hur blir jag av med sidokast i bromsskivan?


Om du har ett sidokast i din bromsskiva och inte konstant ljud, då finns det ett eget verktyg för det, vilket gör att du snabbt och enkelt kan räta ut skivan. Du böjer den bara på plats, men var försiktig, särskilt på lätta / tunna bromsskivor från tredjepartsleverantörer eftersom de är väldigt lätta att böja för mycket.


«Det är inte ovanligt med ett litet in eller ut kast i bromsskivan, särskilt de som fästs med ett 6-bults fäste, och om de inte dras åt ordentligt. Det är fortfarande ganska enkelt att fixa».

Min bromsskiva ligger emot bromsklossen


Det är inte ovanligt att bromsskivan inte lossnar helt från bromsbeläggen, men som tur är det ganska enkelt att fixa den snabbt också.


«Proceduren nedan gäller för bromsok som har en modern infästning, det vill säga att 2 skruvar går igenom (eller direkt in i bromsoket och ner i en adapter, eller direkt in i / via ramen. Tidigare var det några bromsok som fästes från sidan, där proceduren är lite annorlunda och det är lite mer arbete att justera dem. "»

Inspiserer for kast i bremseskive sykkel med lys

Här ser vi bara ljuset på ena sidan och bromsskivan är inte i mitten. När det kastar i bromsskivan varierar det mellan att se ut som här och bilden ovan när du snurrar på hjulet.


Följ dessa tre steg för att justera bromsoket:


  • • Lossa bultarna som håller bromsoket ordentligt (2 delar, de sitter på vissa bromsok som Shimano’s Ultegra). De ska inte lossas helt, utan så mycket att de kan röra sig fritt från sida till sida utan att du behöver använda någon speciell kraft.
  • Håll bromshandtaget hela vägen in och dra åt bultarna till bromsen så att den stannar på plats när du släpper bromshandtaget, men så att den fortfarande inte passar helt.
  • Vrid på hjulet och kontrollera om bromsskivan fortfarande är låter. Om det inte gör det kan du dra åt bultarna till det angivna vridmomentet.

Justerer caliper skivebrems sykkel

För att justera bromsen, lossa justeringsskruvarna. På plattmonterade bromsar är de dolda på motsatt sida av bromsen, medan andra system har dessa skruvar t.ex. över bromsen. Som regel måste du använda en unbrako(insexnyckel) eller torcx.


Låter bromsskivan fortsatt?


I de allra flesta fall kommer stegen ovan att göra susen, men ibland måste vi justera lite. Sättet att göra detta är att lossa lite på en av bultarna och titta genom bromsoket (detta är lättare med en ljuskälla från motsatt sida) och justera bromsen i sidled för att se om den går färdig. Kom bara ihåg att vara försiktig när du har verktyg, fingrar och huvud nära ett snurrande hjul och bromsskiva. Om du behöver justera med den andra skruven, dra bara åt den första och lossa den lite på nästa.


Om du justerar bromsen enligt ovan och den fortfarande är under, så finns det ett par andra saker vi måste titta på.


  • Bromsskivan eller fästet kan vara snett då behöver ni ett verktyg från en cykel verkstad eller köper ett specialverktyg.
  • Bromsskivan kan vara lös, den är antingen fästad med 6-bultar eller stort fäste med ring (centerlock) Kontrollera att skivan inte rör sig och dra åt vid behov.
  • Det kan vara rörelse i själva hjul lagren dra åt dem och kolla så att inte det är det som skapar det i värsta fall snett nav eller skevt hjul.

Tänk också på att olika hjul kan ha en annan position på bromsskivan, så om du har en uppsättning hjul från olika tillverkare kan du behöva justera om när du byter hjul.


Inspiserer for kast i bremseskive sykkel

Här använder vi bakgrundsbelysning bakom för att göra det lättare att se om det finns avstånd. Du ser ljuset på båda sidor och har därför utrymme.


Vi hoppas att den här guiden har hjälpt dig att bli av med alla konstiga oljud från din bromsskiva. Om du fortfarande har problem efter att ha följt alla stegen du hittar här, är du välkommen att kontakta oss så hjälper vi dig att lösa problemet via våra kontaktnät.