KÖP OCH ANVÄNDNING AV LANDSVÄGSHJUL
En av de viktigaste komponenterna på en landsvägscykel är hjulen, kontaktpunkten med underlaget. Förutom att vara en av de viktigaste komponenterna är valet av hjulkombo också en rolig affär för oss som älskar cyklar och utrustning. Det finns väldigt många val och möjligheter på marknaden som ger dig stor valfrihet, men det kan också innebära utmaningar då valet kan vara svårt. Så, hur väljer man rätt hjuluppsättning för dig och din användning?
Det här är en fråga ni kan ställa er själva för att rikta sig in väl mot det ni behöver:
Vilken nivå cyklar du på? Med detta menas om du är en aktiv cyklist som tävlar i lopp eller större race och cuper, en inbiten motionär eller kanske bara en cyklist som pendlar till och från jobbet på landsvägscykeln och är ute efter en uppgradering.
Oavsett vilken nivå du åker på är det väldigt viktigt att skilja på träningshjul och tävlingshjul. Det ligger lite i orden, de är skapade för väldigt olika användningsområden.
Träningshjul är gjorda för att vara solida, hållbara och pålitliga. De är vanligtvis gjorda av aluminium med många solida ekrar och gjorda för användning med clincher (däck och slang) eller slanglösa däck. Dessa hjul gör att du kan använda vanliga bromsbelägg som ger mycket bra bromskraft, oavsett förhållanden. Med clincher setup kan du byta slang om du punkterar på en cykeltur. Dessutom är priset för ett träningshjulset betydligt lägre än för ett tävlingshjulset. Ett träningshjulset kommer att hålla i mil efter mil, samt ge dig bra säkerhet och användarvänlighet vid träning.
Träningshjul:
Fulcrum Racing 7 LG Hjulset
Mavic Aksium Elite Hjulset
Aerlite Comp 32 mm Hjulset
Tävlingshjul är gjorda för att vara lätta, vridstyva och aerodynamiska. Här börjar detaljerna komma in i bilden, då det är mycket som kan definieras som ett tävlingshjul och det finns
många små finesser som skiljer dem från varandra. De är vanligtvis gjorda av carbon med färre ekrar för att spara vikt och öka styvheten. Pariser (limdäck) är en normal syn här, men tävlingshjul med carbon clinchers (carbon fälgar med däck och slang) har blivit mer och mer populära de senaste åren.
Fördelen med en karbonfälg och bromsbana i carbon är lägre vikt och ökad styvhet, nackdelen är mindre tillförlitlig bromsning i våta förhållanden. Om du punkterar med limdäck är det inte lika lätt som med däck och slang, då limdäck helst ska ha minst 24 timmars torktid efter byte innan det används. Om det används innan den rekommenderade torktiden har gått ut finns det risk att däcket slår av fälgen under cykling, vilket inte är särskilt önskvärt.
Fälgens höjd är ett viktigt element i valet av tävlingshjul. Om du tävlar i platt och kuperad terräng – vilket vi har mycket av här i Norden – så är en profil på mellan 40 och 60 mm idealisk. Om du tävlar i mycket kuperad terräng kan det löna sig med en så låg profil som möjligt för att spara vikt. Är du snabbcyklist eller triathlet så är hög profil som möjligt det bästa, gärna upp till 80 mm på höjden och eventuellt ett skivhjul(dischjul) istället för ett vanligt bakhjul med synliga ekrar.
Det finns många andra detaljer som är värda att titta på, som om hjulen har keramiska lager mm.
Tävlingshjul:
Aerlite Elite 60 mm Gen.4 DISC Hjulset
Aerlite LTD 55mm Hjulset
Campagnolo Bora One 50 Tubular Hjulset
Campagnolo Bora Ultra 50 Hjulset
Nu när det är klart vad som skiljer träningshjul från tävlingshjul kan du se tillbaka på vilken nivå du cyklar på och därifrån ha goda chanser att göra ett bra val.
Här får du några extra tips och råd för att välja och använda landsvägshjul:
• Undvik att använda tävlingshjul för träning, de är gjorda för användning vid tävling.
• Använd träningshjul som är solida och pålitliga med clincher fälg för däck osh slang
• Om ni är en tyngre och starkare åkare följ upp ekerspänningen med jämna mellanrum
• För dig som tävlar är det mycket klokt att ha flera uppsättningar hjul och separera vad du använder dem till, till exempel en uppsättning hjul för träning och en uppsättning hjul för tävling.
• Vill du ha en hjulkombo för både träning och tävling, satsa på ett lite dyrare hjulset i aluminium med clincher-uppställning, till exempel Fulcrum Racing 3.
• Om du har ett hjulset med carbonbromsspår i fälgen, kom ihåg att använda bromsbelägg som passar detta.
• Om du har träningshjul med bromsbana i aluminium och tävlingshjul med bromsbana i kolfiber, kom ihåg att byta bromsbelägg när du byter hjulsats
• Om du ska ha ett hjulset för skivbromsar, se till att välja hjul med en axel som passar din cykel, eller se till att du har adaptrar som gör att du kan konvertera axeln, eventuellt också bromsskivan.
• Underhåll dina hjul i form av regelbunden rengöring och smörj lagren årligen. Detta är särskilt viktigt med tävlingshjul. Lämna hjulen till cykelverkstaden om du inte kan göra detta själv.
• Om du är osäker på valet av hjulkombo eller behöver tips för användning, kontakta vår supportavdelning!