Motortyper:
En elcykel kan ha motorn monterad på en av tre platser:
MOTOR I FRAMHJULET
Detta är som regel motorn du finner i de billigaste cyklarna. Den ägnar sig bra till citycykling där man ska från A till B utan något extra bagage. Den lämpar sig inte så bra för grusvägar, snö, eller med mycket last på pakethållare eller med cykelvagn.
MOTOR I BAKHJULET
Normalt en lite dyrare lösning än motor i framhjulet. Denna fungerar bra om du ska använda cykeln på grusvägar eller snö, det är inte heller några problem om du önskar ha med dig lite last på cykeln. Det olämpliga är att den inte är lika responsiv som en centermonterad motor och sedan axlingen är tjockare och har en sladd utstickande på den ena sidan kan cykelvagnar vara en utmaning.
CENTERMONTERAD/KRANKMOTOR
Detta är placeringen som anses vara den bästa, men också den dyraste. Detta är den mest responsiva motorn. Här upplever du minimal fördröjning i hjälpmotorn och den är bra ägnad till alla underlag, till att ha extra last på samt att användas tillsammans med cykelvagn.
BATTERI
Batteriet på en elcykel är normalt placerat på en av två platser. Antingen på ramen eller över bakhjulet i pakethållaren. På ramen skapar det en lägre tyngdpunkt och cykeln upplevs som lättare. Pakethållaren har fördelen med att batteriet då inte är i vägen för något annat. På en del nyare elcyklar har det blivit mer vanligt med att integrera batteriet i ramen så att du både får låg tyngdpunkt och att det är minst möjligt i vägen för dig. Batterikapacitet (hur långt du kan cykla) är uppgett i antingen Wh eller Ah beroende på vad producenten föredrar.
Använder producenten Wh är det storlekarna 300, 400 och 500 som är vanligast. Motsvarande tal i Ah är 8,8, 11,6 och 14,5. På en elcykel uppges det ofta en uppskattad räckvidd. Denna påverkas av terräng, assistansnivå och förarens tyngd. Normal laddningstid för en elcykel är 4-6 timmar. Laddning bör ske i rumstemperatur. Det är förväntat att batterier har en kortare räckvidd under vintern på grund av låg temperatur.