GUIDER

Elcykel


Tycker ni att det hade varit trevligt med lite hjälp på vägen när ni cyklar, eller bara vill cykla till jobbet utan att bli svettig? Då är en el-cykel något för dig, men det finns många koncept kring en el-cykel som kan vara bra att ha bekantat sig med innan ni går och köper en.


I Sverige och övriga Skandinavien är el-cykelar begränsade av regler för motoreffekt. Motorn kan inte ge mer än 250W. De flesta el-cyklar på den skandinaviska marknaden levereras därför med just det. Dem varierar fortfarande i vridmoment 40 - 80 Nm. Skillnaderna i detta kommer du att märka i acceleration eller cykelns förmåga att hålla takten uppför en backe.


De flesta motorer på marknaden är 36V (V står för Volt). Volt är mängden överförd effekt. Ju högre spänning i ett el-cykelsystem, desto snabbare når cykeln full effekt, men högre volt kommer också oftast att resultera i snabbare batteriladdning. Vissa avancerade el-cyklar har 48V-system.


Motortyper:


En el-cykel kan ha motorn på ett av tre ställen:


1. MOTOR I FRAMHJULET


Detta är vanligtvis den motor du hittar på de mest prisvärda cyklarna. Detta är väl lämpad för stadscykling där en person åker från A till B utan betydande tyngre packning med bagage. Den är olämplig för grusvägar, snö, tung last på pakethållaren eller cykelkärra.


2. MOTOR I BAKHJULET


Normalt en lite dyrare lösning än motorn i framhjulet. Detta fungerar bra om du ska använda cykeln på grusväg eller snö, det är heller inga problem om du vill ha lite last på cykeln. Nackdelen är att den inte är lika känslig som en mittmonterad motor och eftersom axeln är tjockare och har en kabel som sticker ut på ena sidan kan cykel vagnar, och kärror vara en utmaning att montera.


3. CENTRALMONTERAD / SJUKMOTOR


Detta är den plats som anses vara den bästa, men det är också den dyraste. Detta är den känsligaste motorn, här kommer du att uppleva ett minimum av fördröjning i hjälpmotorn och den lämpar sig bra för alla underlag och att ha last och cykel kärran på cykeln.


BATTERI


Batteriet på en el-cykel sitter normalt på en av två platser. Antingen på ramen eller över bakhjulet i pakethållaren. På ramen ger den en lägre tyngdpunkt och cykeln kommer att upplevas lättare. Pakethållare har fördelen att batteriet inte är i vägen för något annat. På vissa nyare el-cyklar har det blivit vanligare att integrera batteriet i ramen så att det ger både en låg tyngdpunkt och är så liten som möjligt under färd på väg. Batterikapacitet (hur långt du kan cykla) anges i antingen Wh eller Ah beroende på vad tillverkaren föredrar. Om tillverkaren Wh använder är storlekarna 300Wh, 400Wh och 500Wh de vanligaste. Motsvarande tal i Ah är 8,8Ah , 11,6Ah och 14,5Ah. På en el-cykel anges ofta en uppskattad räckvidd. Detta kan bero på terrängen, assistansnivån och förarens vikt men även rullmotstånd i däcken. Normal laddningstid för en el-cykel är 4-6 timmar. Laddning bör ske i rumstemperatur. Det förväntas att batteriet kommer att ge lägre räckvidd på vintern på grund av låg temperatur.